2014年7月21日 星期一

Odyssey 22. 68-115 武器,不祥之開端

Bk XXII:68-115 The battle begins

武器,不祥之開端。當Odysseus打開弓箭,把他當成武器,一連串的死亡降臨。Telemachus還準備搬出更多武器,可以預見這對父子聯手,死神之黑幕全然覆蓋在這個家園:
ὦ πάτερ, ἤδη τοι σάκος οἴσω καὶ δύο δοῦρε
καὶ κυνέην πάγχαλκον, ἐπὶ κροτάφοις ἀραρυῖαν
αὐτός τ᾽ ἀμφιβαλεῦμαι ἰών, δώσω δὲ συβώτῃ
καὶ τῷ βουκόλῳ ἄλλα: τετευχῆσθαι γὰρ ἄμεινον.
(Odyssey 22. 101-104)
Father, now I’ll bring you 
a shield, two spears, and a bronze helmet,
one that fits your temples. When I get back,
I’ll arm myself and hand out other armour
to the swineherd and the keeper of the goats.
It’s better if we fully arm ourselves.


《奧德賽》最後的場面比 《伊里亞特》更血腥,因為Odysseus對付的是手無寸鐵的人,這些追求者欠他的是甚麼?即使古代「以牙還牙」的原始報復思維,這些人需要還他的就是酒與牲畜,不是嗎?

我要說,這是一場不公不義的殺戮。面對一個一個死下他手下的人,Odysseus和Telemachus難道沒一點悲憫的心嗎?


Odyssey 22. 1-67 真的不可原諒嗎?

Bk XXII:1-67 The death of Antinous

第二十二卷,敘述結構有些鬆散,有些評論書給這卷下一個小標題: Death in the Great Hall,血腥之氣似乎抹煞不少原有的浪漫與傳奇。開始先提Odysseus掃射現場的追求者,第一個被殺的是Antinous,第二個是Eurymachus。在讀Odysseus報復成功的這些場景,我並不覺得痛快,反而覺得Odysseus太極端太殘忍,他大開殺戒,毫不手軟,但是這些追求者有如此罪大惡極嗎?這是場總決算(contest, ἆθλος, Odyssey 22.5)?但真的公平嗎?還是Odysseus清算?他甚至沒留任何一個可以逃脫的出口給別人:
    
‘Εὐρύμαχ᾽, οὐδ᾽ εἴ μοι πατρώϊα πάντ᾽ ἀποδοῖτε,
ὅσσα τε νῦν ὔμμ᾽ ἐστὶ καὶ εἴ ποθεν ἄλλ᾽ ἐπιθεῖτε,
οὐδέ κεν ὣς ἔτι χεῖρας ἐμὰς λήξαιμι φόνοιο
πρὶν πᾶσαν μνηστῆρας ὑπερβασίην ἀποτῖσαι.
νῦν ὑμῖν παράκειται ἐναντίον ἠὲ μάχεσθαι
ἢ φεύγειν, ὅς κεν θάνατον καὶ κῆρας ἀλύξῃ:
ἀλλά τιν᾽ οὐ φεύξεσθαι ὀΐομαι αἰπὺν ὄλεθρον.
(Odyssey 22.61-67)

Eurymachus, if you gave me
all the goods you got from your own fathers,
everything which you now own, and added 
other assets you could obtain elsewhere,
not even then would I hold back my hands
from slaughter, not until the suitors pay
for all their arrogance. Now you’ve a choice—
to fight here face to face or, if any man
wishes to evade his death and lethal fate,
to run away. But I don’t think there’s one
who will escape complete destruction.



趕盡殺絕,後患無窮 (Odyssey 22. 27-30),我看到史詩很忠實呈現人類的弱點,當Odysseus握有武器時,當憤怒席捲他的心,力與驕傲奪走他本應有的智慧,更可悲的是,逞一時報復之快,盲目地復仇,導致未來更多的悲劇。

我好奇,為什麼Odysseus不能原諒別人?